| Selamat Datang ke Blog Dunia Sains Saya. Blog ini merupakan satu alternatif untuk mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran bagi subjek SAINS yang lebih menarik dan interaktif. Melalui blog ini pelajar, guru serta pembaca boleh mendapatkan bahan-bahan p&p yang berkaitan dengan SAINS |

Sebarang pertanyaan bolehlah hubungi Cik Nor Aziehan bt Ahmad Adnan
[ emel : ticerlemon@yahoo.com ]

" SHARING is CARING "
Selamat membaca ^o^

8 January 2012

Simple Machine [ part 2 ]

Salam sayang untuk semua ^__^

Seperti yang dijanjikan untuk update jugak tajuk Simple Machine ni. Sebab tu laa ada sampai part tu. Sebelum tu nak tanya, kome dah buat belum exercise pasal Principle of Lever yang ticer post sebelom ni :

Kepada yang dah buat exercise kat link atas ni,,ticer ucapkan TAHNIAH ^__^
Sains tu satu yang mudah kalau kita sentiasa amalkan latihan sehingga betul-betul faham konsepnya. Siapa SETUJU ngan ticer sila angkat tangan :)

Untuk entri kali ini, ticer hanya nak update perbincangan mengenai bagaimana nak menyelesaikan pengiraan yang melibatkan tuas. Kira sambungan kepada entri Simple Machine [ part 1 ] laaa.

Untuk betul-betul MENGUASAI bahagian ini, kamu seharusnya menitikkan perkara-perkara berikut :
1.  Di manakah kedudukan FULKRUM ? 
2.  Berapakah jarak antara FULKRUM dengan BEBAN (load) ?
3.  Berapakah jarak antara FULKRUM dengan DAYA (effort) ?
4.  Apakah unit-unit yang digunakan ?

Dalam bahagian ini, anda TIDAK sepatutnya menganggap bahawa FULKRUM itu "akan sentiasa berada di tengah-tengah". Ini kerana ia boleh saja berada di mana-mana untuk menjadikan alat itu TUAS KELAS PERTAMA, KEDUA atau KETIGA. Ini bermaksud, kamu betul-betul kena tentukan terlebih dahulu kedudukan FULKRUM sebelum memulakan pengiraan.

Ingat yer...step pertama adalah : tentukan kedudukan FULKRUM terlebih dahulu.

Kemudian, tolong HAFAL formula di bawah. Relax laa...tak banyak formula pon nak kena ingat..hehe :)


Owh..satu lagi nak ingatkan, tolong jangan lupa unit-unit bagi kuantiti-kuantiti dalam formula kat atas ni. 

>> Nilai "BEBAN" (load) adalah berat beban dalam unit Newton (N) dan "JARAK BEBAN" adalah dikira dari kedudukan BEBAN ke kedudukan FULKRUM dalam unit meter (m).

>> Nilai "DAYA" (effort) adalah dalam unit Newton (N) juga dan "JARAK DAYA" diukur dari kedudukan DAYA ke kedudukan FULKRUM dalam unit meter (m).

Ok, mari kita mulakan pengiraan dengan contoh yang mudah dulu seperti di bawah. Apa yang perlu kamu lakukan adalah memasukkan terlebih dahulu nilai-nilai berkaitan dengan formula di atas.

CONTOH 1 :


Berdasarkan rajah di atas, berapakah nilai bagi beban ?

Jawapan :

Kalau dah faham dan jelas dengan pengiraan di atas, sila uji kefahaman kamu dengan menyelesaikan LATIHAN di bawah. Kalau tak tak jelas lagik, boleh kemukan persoalan di Ruangan Komen nanti yer :)

LATIHAN :


Panduan :
1 m = 100 cm
1 N = 10 kg

Seterusnya, kita pelajari pula macam mana nak selesaikan pengiraan tuas yang lebih kompleks. Ok, cuba kamu fahamkan dengan CONTOH 2 di bawah :

CONTOH 2 :

Jawapan :


Oppss...jangan pening-pening. Banyak sangat angka eh buat kamu rasa serabut..hehe :) Ingat lagi tak apa yang ticer bincangkan mengenai step pertama untuk menyelesaikan pengiraan. Ada 2 kesalahan yang biasa dilakukan oleh pelajar iaitu :  
  • tidak mengambil kira nilai jarak yang betul sebab mereka lupa pada kedudukan FULKRUM.  
    • >>> " Jarak Beban atau Jarak Daya perlulah dikira dari kedudukan FULKRUM"
    • >>> dikira dalam unit m
  • tidak menukar unit cm kepada m / unit kg kepada Newton 
    • >>> (1m =  100 cm)
    • >>> (1N = 10 kg)
Bagi contoh 2 di atas, jarak B bukanlah 400 cm (4m) sebaliknya perlulah dikira dari kedudukan B ke kedudukan fulkrum iaitu (4m + 3.5m = 7.5m). Ramai pelajar melakukan kecuaian dengan mengabaikan kedudukan fulkrum tersebut. Jadi lepas ni jangan cuai lagi yer :)

Sekarang cuba buat latihan di bawah untuk memantapkan lagik kefahaman kamu.


Jawapan telah pun diberikan. Berjaya tak settlekan latihan di atas? 
Kalau masih lagi kurang jelas atau masih belum dapat jawapan, bolehlah bertanya pada Ruangan Komen di bawah. Nanti ticer check jawapan kamu :)

Terima kasih ^__^

Nota kaki :
- nantikan entri sambungan tajuk ni : Simple Machine [ part 3 ]

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...